Zakupy- na co zwrócić uwagę?

Twój plan na ten rok- zdrowo się odżywiać! Ok- postanowienie słuszne, niemniej już po chwili pojawia się pytanie: jak mam robić zakupy, by znów nie popełniać błędów? Na co zwrócić uwagę? Jak się przygotować? Dobra organizacja i unikanie pułapek to duża część sukcesu. Przeczytaj zatem, o czym warto pamiętać, by zakupy okazały się sukcesem!

 

Planuj i organizuj

Planowanie to podstawa! Spisz Twój plan żywieniowy na kartce- będzie Ci nie tylko łatwiej zrobić zakupy bez zbędnego kupowania niepotrzebnych produktów. Takie działanie spowoduje również, że rano przygotowując posiłki do pracy dla siebie lub rodziny unikniesz tracenia czasu na wymyślanie. No i na koniec- oszczędzisz pieniądze i unikniesz wyrzucania żywności!

Warto skorzystać z plannerów, które możesz przyczepić na lodówkę:

 http://jakzdrowojesc.pl/planowac-diete-dla-rodziny-planner/#

 http://szpinakrobibleee.pl/planowanie-posilkow/ 

 

Kupuj według listy

Lista zakupów do stanowczo podstawowa metoda na dobre zakupy! Wiesz co i w jakiej ilości masz kupić, łatwiej poruszasz się po sklepie, nie wrzucasz do koszyka “byle czego”. Poza tym- to bardzo duże ułatwienie, gdy robisz zakupy z dziećmi (warto porozmawiać z nimi, że nie kupujecie nic spoza listy) lub powierzasz ich wykonanie np. mężowi (z dokładnie sporządzoną listą mniejsze prawdopodobieństwo, że będzie dzwonił co 5 minut z pytaniem: Kochanie, co kupić?

Warto podzielić listę również pod względem kilku kryteriów:

  • częstości zakupów- produkty suche, czy mrożonki możemy kupić np. 1x w tygodniu, warzywa i owoce warto kupować co kilka dni
  • promocji- ale koniecznie mądrze! O tym będzie poniżej!
  • ułożenia produktów w sklepie- jeśli robisz zazwyczaj zakupy w tym samym sklepie, wiesz już jak poszczególne działy produktów są umiejscowione i co leży obok siebie. Planując zakupy zwróć na to uwagę- na pewno będzie Ci wygodniej, gdy produkty będziesz mieć w kolejności i nie będziesz musiała/ musiał biegać po sklepie wracając się 5x do działu warzywnego!

Na zakupy najedzonym

Wspominałam o tym już kiedyś 🙂 Zakupy spożywcze to na pewno nieidealny czas, gdy żołądek świeci pustkami. Przechodzisz obok pachnącego pieczywa, przez dział Słodycze i… Twoja ręka ląduje w koszyku z pyszną pszenną bagietką lub batonikiem. Jesteś głodny- Twój organizm wysyła więc informację- kup coś, co możesz zjeść szybko, kompaktowo i co w szybki sposób dostarczy energii- węglowodany proste to idealne, choć niezbyt zdrowe źródło energii.

 

Etykiety

Zwracaj na nie uwagę ZAWSZE! Kupując produkty tak często patrzymy tylko na etykietę, która zachęca nas napisami: 100% zdrowia, szynka babuni itp. Odwracasz opakowanie, a tam- fosforany, wzmacniacze smaku, generalnie sama chemia, której babcia na pewno nie używała!

Czytając etykiety masz nie tylko pewność, że to, co trafia do koszyka jest zdrowe (a zdrowe produkty to już połowa sukcesu zdrowej diety), ale również tego, że po prostu świadomie dbasz o swój organizm (och ile razy słyszałam w sklepie rozmowy typu: Weź te płatki, są zdrowe/ fit, ten jogurt reklamowali jako naturalny… podchodzę, patrzę na etykietę, a tam cukier na pierwszym miejscu, mleko w proszku, barwniki… hm…)

Promocje

Mądre wybieranie produktów z promocji jest jak najbardziej OK. Sklepy kuszą nas napisami: kup 2, a będzie taniej! Promocja tylko 2 dni! I nie byłoby w tym nic złego i dziwnego, gdyby nie fakt, że Polacy na słowo “promocja” reagują jak płachta na byka. Rzucają się po te produkty bez zastanowienia, kupują… i dopiero w domu odkrywają, że:

  • przecież nie lubią tych produktów
  • promocyjnych surowców jest tak dużo, że nie dadzą rady ich spożyć przed końcem terminu ważności
  • trzeba by zrobić niezłą imprezę, by zjeść wszystkie zakupione produkty.

Jeśli chcesz kupować tańsze produkty pamiętaj, by:

  • były to produkty suche- mąka, makarony, kasze- starczą na dłużej i uratują w niejednej podbramkowej sytuacji, gdy dzieci będą krzyczeć, że są głodne
  • kupować mrożonki- dania zamrożone mają długi termin przydatności, a są i zdrowe/ szybkie/ smaczne
  • produkty łatwo psujące się (nabiał, mięso, ryby) kupować z rozwagą i sprawdzić, czy na pewno znajdą swoje miejsce w tygodniowym menu (lista!)

 

Pora ma znaczenie

Badania pokazują, że zakupy robione wieczorem prowadzą nas do klęski. Rano mamy jeszcze silną wolę i pamiętamy o wielu zasadach- po południu/ wieczorem ze względu na zmęczenie, rozdrażnienie, czasem zły humor po całym męczącym dniu pracy, głód- mamy dużo większe szanse na niepowodzenie i chęć “dogodzenia sobie” słodyczami.

 

Sprytne triki producentów- nie daj się!

Producenci żywności oraz właściciele dyskontów nie raz “czarowali” tak, że dałeś/ aś się nabrać i dopiero w domu przyszło oprzytomnienie- co ja kupiłem/am? Nie daj się!

  • nie zawsze tańszy znaczy… gorszy! Sprawdź skład! Często zdarza się tak, że płacimy za to, że dany produkt jest z logo znanej marki z niezbyt dobrym składem, a obok stoi prawdziwa perełka, której nie zauważamy
  • produkty znanych firm stawiane są na wysokości naszych oczu, tak, byśmy częściej po nie sięgali. Czasem warto się nieco pogimnastykować!
  • spokojna muzyka sprzyja kupowaniu większej ilości produktów, wprowadzając nas w stan relaksu- nie daj się!
  • 100% owoc, a w środku same barwniki? Bez cukru, a na etykiecie znajdujesz syrop glukozowo- fruktozowy? Nie daj się i sprawdź dokładnie co kupujesz. Niech nie skusi Cię już więcej kolorowe opakowanie, które kryje w sobie wiele rozczarowań
  • słodycze witają Cię już od wejścia. Znajdują się też przy kasach. Nie zastanawiałeś/ aś się nigdy dlaczego?

Nie chomikuj!

Sama jestem typowym chomikiem żywnościowym- tak, lubię, gdy zawsze mam w szufladzie kasze, makaron, pomidory w puszce. Dzięki temu mogę szybko wyczarować pyszne danie.

Kupowanie żywności “na zapas” nie jest niczym złym, o ile:

  • nie są to ilości, którymi mogłoby się wyżywić przez tydzień wojsko
  • wiemy, jakie produkty mamy “na stanie”, a nie dokupujemy już 10 puszkę fasoli, bo nie pamiętamy o poprzednich
  • są to produkty suche, puszki, mrożonki o długim terminie ważności
  • wiesz, że je wykorzystasz, a nie tylko będą brodzić się na półce.

 

Zakupy naprawdę mogą usprawnić Twoje życie i być prawdziwą przyjemnością! Pamiętaj o tym, by były przemyślane i zdrowe, a osiągniesz sukces!

100

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *