Racjonalnie… czyli jak?

Wszędzie słyszymy o tym, że racjonale żywienie to podstawa. Dietetycy przecież ciągle powtarzają, że nie ma diety cud, diety alternatywne niszczą organizm, więc powinniśmy stosować odpowiednią dietę. Tylko co to w ogóle znaczy racjonalne żywienie?

Zadaniem racjonalnego żywienia jest dostarczenie organizmowi wszystkich składników odżywczych w odpowiednich ilościach i proporcjach. Do prawidłowego wzrostu i funkcjonowania nasz organizm potrzebuje pokarmów, które są źródłem energii, białek, tłuszczów, węglowodanów i witamin. To, co znajduje się finalnie na naszym talerzu ma wpływ nie tylko na ilość naszej energii w danym dniu, ale przede wszystkim – funkcjonowanie każdej komórki naszego ciała. Aby procesy fizjologiczne mogły przebiegać prawidłowo, bardzo istotnym czynnikiem jest, by kierować się na co dzień 2 czynnikami.

Pierwszym z nich jest piramida zdrowego żywienia, która określa nam, jakie produkty i w jakiej częstotliwości powinny się znaleźć na naszym talerzu. Bardzo istotną kwestią, która wzbogaca najnowszą piramidę jest aktywność fizyczna – potrzebna nam do odpowiedniego utrzymania organizmu w stanie najbardziej optymalnym dla jego funkcji.

http://www.akademiawitalnosci.pl/nowa-piramida-zywienia-2016-warzywa-to-podstawa/
http://www.akademiawitalnosci.pl/nowa-piramida-zywienia-2016-warzywa-to-podstawa/

Drugim czynnikiem jest 7 złotych zasad żywienia prof. Bergera. Powinny być one basicem każdego naszego dnia – jak się okaże poniżej – ich przestrzeganie jest bardzo proste i wpływa nie tylko na zdrowie fizyczne, ale również psychiczne naszego organizmu.

  • 1U – urozmaicenie – zadbajmy o to, by nasze posiłki były jak najbardziej sezonowe, różnorodne. Wyjdźmy z utartych schematów, eksperymentujmy z produktami. Dzięki temu dostarczymy organizmowi całej gamy witamin i składników mineralnych, które niezbędne są do podejmowania przez niego procesów metabolicznych.
  • 2U – umiarkowanie – Jedz tyle, ile potrzebuje Twój organizm. Niech miernikiem głodu będzie żołądek i jelita, a nie oczy!
  • 3U – uregulowanie – Regularne spożywanie posiłków o stałych porach pomaga utrzymać stabilność wydzielania glukozy, a także lepsze kontrolowanie uczucia głodu.
  • 4U – umiejętność przygotowania potraw – Nie bój się eksperymentować! Smażone schabowe, mimo iż tak Tobie znane, wcale nie jest lepsze niż np. mięso w płatkach owsianych, czy migdałach, a zioła mogą nadać potrawie lepszy smak i aromat, niż nadużywana przez Ciebie sól. Spróbuj!
  • 5U – uprawianie sportu – Nie bez przyczyny znalazł się u podstawy piramidy żywienia. Postaraj się na min. 30 min. aktywności fizycznej każdego dnia. To nie tylko wzmocnienie organizmu, relaksacja, ale i chwila dla Ciebie i zasłuchanie się w potrzeby Twojego ciała.
  • 6U – unikanie nadmiaru – Uważam, że słuszna jest zasada, że jeść można wszystko, ale w odpowiednich ilościach. Mała ilość słodyczy nie zabije, a tłuszcz w diecie również pełni istotne funkcje. Nie odkładaj więc zupełnie wszystkich produktów, tylko zacznij używać… głowy!
  • 7U – uśmiechnij się – Dobre samopoczucie Twoje i innych tak często zależy od Twojego nastawienia! A jak wiemy – większa ilość endorfin zmniejsza ryzyko depresji, poprawia trawienie, wspomaga odporność. Same plusy.

Racjonalnie = zgodnie z potrzebami Twojego organizmu. Posłuchaj go czasem, sprawdź, co Ci szkodzi, a co służy. Zaobserwuj błędy i wprowadź zmiany. Wszystko dla Twojego dobra!

  1. http://www.lo8radom.tkdami.net/14_15_zasady_zywienia/zasady_zdrowego_zywienia.pdf
  2. http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia
325

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *