Piramida żywienia- osoby starsze

O tym, że istnieją aż 3 piramidy żywienia dla populacji naszego kraju wie niestety niewiele osób. Nieprawidłowym jest bowiem, aby w każdym wieku i na każdym etapie życia ujednolicać zasady- każdy z nas ma bowiem inne potrzeby organizmu, stan fizjologiczny, czy zapotrzebowanie wynikające z procesów wzrostowych lub regeneracyjnych. Dziś po krótce o piramidzie najnowszej- by każdy senior wiedział, co jeść powinien.

 

Opublikowana na końcu zeszłego miesiąca piramida wprowadza nieco zmian w patrzeniu na żywienie seniorów oraz hierarchizuje i porządkuje ich potrzeby.

 

Piramida idealnie pokazuje, że prócz aktywności fizycznej, która jest niewątpliwie składową zdrowego stylu życia i zalecana jest dla wszystkich niezależnie od wieku, bardzo ważna w diecie osoby starszej jest woda. Zapominamy o niej i niewielu z nas ma wyrobiony nawyk jej picia. A szkoda, bo wpływa ona nie tylko na procesy myślowe i może opóźniać zmiany starcze, ale usprawnia funkcjonowanie całego naszego ciała. Każda komórka, aby prawidłowo móc spełniać swoje funkcje potrzebuje właśnie- wody!

Kolejnym elementem piramidy są warzywa i owoce– źródło witamin i składników mineralnych, błonnika, ale i antyoksydantów opóźniających starzenie. Jak widać- zalecane są tu również soki owocowe, warzywne i warzywno- owocowe- dlaczego? Otóż wielu seniorów ma duży problem z gryzieniem oraz połykaniem. Płynna konsystencja ułatwia bardzo mocno ten proces i powoduje, że nie ma już wymówek, by takiego żywienia nie stosować.

Istotnymi składnikami diety są również: węglowodany złożone w postaci kasz/ makaronów/ ryżu/ mąk z pełnego przemiału/ pieczywa oraz nabiał. Zacznijmy od tych pierwszych- wiem, że wielu seniorów ma problem z żuciem tego typu pokarmów i nie zawsze jelita, często uszkadzane wieloma lekami, przygotowane są na taką ilość błonnika. Zacznijmy więc od podziału 1:1- pszenne jasne z ciemnym, powoli zwiększając ilości. To naprawdę działa!

Nabiał oraz ryby, mięso, strączki, jaja– to bardzo istotna grupa produktów będących źródłem białka. Dieta seniorów niestety niejednokrotnie uboga jest w tego typu produkty. Wynika to z ich ceny (dobra ryba kosztuje!), niemożności robienia zakupów samodzielnie, czy braku różnorodności. Produkty są natomiast bardzo istotne. Wiek bowiem wiąże się z większym prawodpodobieństwem hospitalizacji, stąd zalecane jest utrzymywanie BMI w graniach nawet 27 (dla przeciętnego Kowalskiego to nadwaga, tu jednak wskazana). Przy każdej operacji czy dłuższym leczeniu najbardziej” w kość dostaje bowiem nasza masa mięśniowa- a tego przecież nie chcemy! Śledzie, kurczak, indyk, strączki, jaja- to realtywnie tanie odpowiedniki białkowych produktów, które bez wątpienia powinny znaleźć się w menu seniora!

Na koniec- tłuszcze. Choć znajdują się u szczytu- warto je również wprowadzać do menu. Oleje roślinne, czy orzechy oraz nasiona (również w formie zblendowanej ze względu na kłopoty z gryzieniem)- to idealne rozwiązanie. Powinniśmy za to unikać produktów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego- smalcu, tłustych mięs- gdyż takie produkty zwiększają ilość blaszek miażdżycowych.

 

Jak widać menu seniora powinno składać się z wielu komponentów. Przede wszystkim powinno być ZRÓŻNICOWANE! Dlatego, jeśli widzisz, że Twoi dziadkowie od 20 lat jedzą dokładnie te same produkty- może zastanów się, zabierz na zakupy, przynieś coś nowego na spróbę. Zrób im zdrowy prezent, który może spowoduje, że otworzą się na nowe smaki i jedzenie będzie dla nich znów czystą radością! Kochasz ich- więc na pewno warto!

 

309

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *