Piękno jest… w Tobie – czyli o włosach, skórze i paznokciach słów kilka :)

Piękne włosy, skóra i paznokcie to marzenie każdej z nas. Co zrobić, żeby to marzenie stało się realne? Pomocna będzie tu dobrze skomponowana w składniki mineralne i witaminy dieta, która umożliwia ich najefektywniejsze wchłanianie. Bo piękno i odpowiedni stan właśnie włosów, skóry i paznokci wymagają dbania i dostarczania odpowiedniego budulca. Zacznijmy więc nieco przewrotnie dbanie o nie… od środka!

 

“Ulecz dietę”

Co kryje się pod tym stwierdzeniem? Wyeliminuj z diety produkty typu fast food, oraz wysokoprzetworzone, a także zminimalizuj ilość wypijanej kawy oraz mocnej herbaty. Również duża ilość cukrów prostych, w tym słodyczy w diecie nie działa prawidłowo. Powód? Im więcej chemii w naszym pożywieniu, tym mniejsza ilość witamin wpływających na dobrą kondycję włosów, skóry i paznokci. Dodatkowo napoje tj. kawa czy mocna herbata w nadmiernych ilościach działają odwadniająco, a odpowiednia jej zawartość jest niezbędna, by zachować prawidłowy stan i procesy budulcowe przebiegające we włosach, skórze i paznokciach.

 

Wzbogać dietę w witaminy i składniki mineralne

Najistotniejsze są witaminy A, E, B, a także selen, żelazo, miedź, krzem i cynk. Dlaczego i gdzie możemy je znaleźć?

Wit. A – sprzyja procesom regeneracyjnym i budulcowym komórek oraz utrzymuje prawidłowy poziom nawodnienia. Szukaj w wątróbce, ale też marchwi, papryce, pomidorach, brokułach, czy szpinaku i jarmużu.

Wit. E – ma działanie przeciwutleniające, odnawia lipidy międzykomórkowe i wzmacnia naczynia krwionośne. Szukaj w olejach roślinnych, jajach, ale także w niskoprzetworzonych zbożach, bakaliach, czy warzywach.

Wit. z gr. B – zapewniają odpowiednią kondycję włosów utrzymując odpowiednią budowę włosa, zwiększają regenerację komórek oraz przyspieszają porost. Dodatkowo regulują pracę gruczołów łojowych i zapobiegają wypadaniu i pogorszeniu się kondycji włosów, skóry, czy paznokci. Szukaj w chudym mięsie i rybach, produktach pełnoziarnistych, bakaliach, nabiale, drożdżach, warzywach (tj. strączki, brokuł, kapustne, banan).

Cynk – bierze udział w wytwarzaniu białka, przez co zapewnia właściwy wzrost włosów, skóry, czy paznokci. Ma działanie antyoksydacyjne, bierze udział w procesach odpornościowych oraz wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu wit. A. Szukaj w produktach pochodzenia zwierzęcego: mięsie, jajach, rybach oraz roślinnego – otręby, kiełki, cebula, czosnek, nasiona dyni i słonecznika.

Miedź – uczestniczy w wytwarzaniu melatoniny – naturalnego barwnika włosów. Miedź jest niezbędna do tworzenia melaniny, pigmentu decydującego o kolorze skóry i włosów. Uczestniczy w syntezie ponad 15 białek, w tym kolagenu i elastyny, które opóźniają starzenie się skóry. Szukaj w kakao, nasionach słonecznika, pestkach dyni, orzechach, natce pietruszki, płatkach owsianych, czy kaszy gryczanej.

Selen – chroni skórę przed starzeniem się. Szukaj w orzechach brazylijskich (najlepsze źródło), ale także czosnku, kukurydzy, czy strączkach.

Żelazo – niedobór tego pierwiastka powoduje zwiększoną łamliwość i wypadanie włosów oraz paznokci poprzez nieodpowiednie ukrwienie i dostarczanie składników mineralnych. Szukaj w wątróbce, szpinaku, jarmużu, natce pietruszki, strączkach, nabiale, mięsie, produktach pełnoziarnistych.

Krzem – bierze udział w tworzeniu się włókien kolagenu w organizmie. Przeciwdziała to tworzeniu się zmarszczek i sprawia, ze skóra staje się jędrna. Szukaj w płatkach owsianych, kaszach gruboziarnistych, szparagach, fasolce, czy ziołach.

Woda

Woda potrzebna jest naszemu organizmowi po to, by prawidłowo mogły zachodzić procesy fizjologiczne w każdej komórce naszego ciała. Niezbędne jest więc spożywanie odpowiedniej jej ilości – czyli min. 2l/ dzień.

 

Czystek

Doskonale usuwa drobnoustroje i bakterie z naszego organizmu. Ma działanie antyoksydacyjne, ale także wpływa na zmniejszenie aktywności kolagenazy, co ma działanie odmładzające. Dodatkowo reguluje problemy skórne np. trądzik.

645

Zobacz także

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *