Piękno jest… w Tobie – czyli o włosach, skórze i paznokciach słów kilka :)

Piękne włosy, skóra i paznokcie to marzenie każdej z nas. Co zrobić, żeby to marzenie stało się realne? Pomocna będzie tu dobrze skomponowana w składniki mineralne i witaminy dieta, która umożliwia ich najefektywniejsze wchłanianie. Bo piękno i odpowiedni stan właśnie włosów, skóry i paznokci wymagają dbania i dostarczania odpowiedniego budulca. Zacznijmy więc nieco przewrotnie dbanie o nie… od środka!

 

“Ulecz dietę”

Co kryje się pod tym stwierdzeniem? Wyeliminuj z diety produkty typu fast food, oraz wysokoprzetworzone, a także zminimalizuj ilość wypijanej kawy oraz mocnej herbaty. Również duża ilość cukrów prostych, w tym słodyczy w diecie nie działa prawidłowo. Powód? Im więcej chemii w naszym pożywieniu, tym mniejsza ilość witamin wpływających na dobrą kondycję włosów, skóry i paznokci. Dodatkowo napoje tj. kawa czy mocna herbata w nadmiernych ilościach działają odwadniająco, a odpowiednia jej zawartość jest niezbędna, by zachować prawidłowy stan i procesy budulcowe przebiegające we włosach, skórze i paznokciach.

 

Wzbogać dietę w witaminy i składniki mineralne

Najistotniejsze są witaminy A, E, B, a także selen, żelazo, miedź, krzem i cynk. Dlaczego i gdzie możemy je znaleźć?

Wit. A – sprzyja procesom regeneracyjnym i budulcowym komórek oraz utrzymuje prawidłowy poziom nawodnienia. Szukaj w wątróbce, ale też marchwi, papryce, pomidorach, brokułach, czy szpinaku i jarmużu.

Wit. E – ma działanie przeciwutleniające, odnawia lipidy międzykomórkowe i wzmacnia naczynia krwionośne. Szukaj w olejach roślinnych, jajach, ale także w niskoprzetworzonych zbożach, bakaliach, czy warzywach.

Wit. z gr. B – zapewniają odpowiednią kondycję włosów utrzymując odpowiednią budowę włosa, zwiększają regenerację komórek oraz przyspieszają porost. Dodatkowo regulują pracę gruczołów łojowych i zapobiegają wypadaniu i pogorszeniu się kondycji włosów, skóry, czy paznokci. Szukaj w chudym mięsie i rybach, produktach pełnoziarnistych, bakaliach, nabiale, drożdżach, warzywach (tj. strączki, brokuł, kapustne, banan).

Cynk – bierze udział w wytwarzaniu białka, przez co zapewnia właściwy wzrost włosów, skóry, czy paznokci. Ma działanie antyoksydacyjne, bierze udział w procesach odpornościowych oraz wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu wit. A. Szukaj w produktach pochodzenia zwierzęcego: mięsie, jajach, rybach oraz roślinnego – otręby, kiełki, cebula, czosnek, nasiona dyni i słonecznika.

Miedź – uczestniczy w wytwarzaniu melatoniny – naturalnego barwnika włosów. Miedź jest niezbędna do tworzenia melaniny, pigmentu decydującego o kolorze skóry i włosów. Uczestniczy w syntezie ponad 15 białek, w tym kolagenu i elastyny, które opóźniają starzenie się skóry. Szukaj w kakao, nasionach słonecznika, pestkach dyni, orzechach, natce pietruszki, płatkach owsianych, czy kaszy gryczanej.

Selen – chroni skórę przed starzeniem się. Szukaj w orzechach brazylijskich (najlepsze źródło), ale także czosnku, kukurydzy, czy strączkach.

Żelazo – niedobór tego pierwiastka powoduje zwiększoną łamliwość i wypadanie włosów oraz paznokci poprzez nieodpowiednie ukrwienie i dostarczanie składników mineralnych. Szukaj w wątróbce, szpinaku, jarmużu, natce pietruszki, strączkach, nabiale, mięsie, produktach pełnoziarnistych.

Krzem – bierze udział w tworzeniu się włókien kolagenu w organizmie. Przeciwdziała to tworzeniu się zmarszczek i sprawia, ze skóra staje się jędrna. Szukaj w płatkach owsianych, kaszach gruboziarnistych, szparagach, fasolce, czy ziołach.

Woda

Woda potrzebna jest naszemu organizmowi po to, by prawidłowo mogły zachodzić procesy fizjologiczne w każdej komórce naszego ciała. Niezbędne jest więc spożywanie odpowiedniej jej ilości – czyli min. 2l/ dzień.

 

Czystek

Doskonale usuwa drobnoustroje i bakterie z naszego organizmu. Ma działanie antyoksydacyjne, ale także wpływa na zmniejszenie aktywności kolagenazy, co ma działanie odmładzające. Dodatkowo reguluje problemy skórne np. trądzik.

1530

Zobacz także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *