Jesienno- zimowe warzywa i owoce

Jesień i zima to takie dwie pory roku, gdzie dostępność świeżych warzyw i owoców jest minimalna. Tych sezonowych nie ma już zbyt wiele (mało w porównaniu z latem, gdzie obradzają obficie), stąd też często jest tak, że w naszym menu zmniejsza się ich ilość. A to poważny błąd! Jak temu zaradzić?

 

Warzywa korzeniowe

Marchew, pietruszka, seler, ziemniaki, burak- to warzywa zapomniane, które niektórym z nas kojarzą się tylko jako włoszczyzna do zupy, czy marchewka z groszkiem do obiadu. A to błąd! Bo to warzywa, które naprawdę skrywają wiele możliwości. Przede wszystkim to bogactwo antyoksydantów oraz żelaza! Można z nich przygotować pasty warzywne, zupy kremy, ciasta, czy placuszki. Warto zmieniać ich formę, gdyż wtedy na pewno przygotowane dania nie będą nudne!

 

Kapustne

Brukselka, jarmuż, kapusta, czy brokuł oraz kalafior- większość z nich dostępna jest przez cały rok. To bogactwo kwasu foliowego oraz żelaza, stąd też należy wprowadzać je do swojego menu. Kapustę można przygotować w formie surówki, zupy, czy kiszonki. Jarmuż- idealnie sprawdzi się jako chipsy, zupa, czy koktajl (koniecznie w połączeniu z wit.C, by wchłanialność żelaza była lepsza). Brokuł, czy kalafior- sprawdzą się i w formie obiadowej (jako al dente lub puree), zupy, ale także sałatki na lunch.

 

Owoce sezonowe i dynia

Śliwka, jabłko, gruszka, dynia- wyczarować można z nich cuda. Co prawda dużą różnicą jest tak mała ilość produktów w porównaniu z czasem letnim, gdzie było ich kilkanaście. Niemniej warto wprowadzić je do swojego menu, bo to prawdziwe bomby witaminowe! Jako przekąskę, za ciepło (jabłecznik, jabłko do owsianki, crumble), dodatek do zup (np. dyniowo- gruszkowa) oraz domowa nutella (śliwka w połączeniu z gorzką czekoladą i miodem).

 

Owoce egzotyczne

Pomarańcze, mandarynki, ananas, kiwi, mango, melon- to zdecydowanie ich czas, gdy naszych polskich mamy już naprawdę niewiele. Należy jednak pamiętać o tym, że aby dotrzeć na nasze półki sklepowe- musiały one odbyć długą drogę! Stąd też bardzo często są pryskane, by zwiększyć ich trwałość. Zawsze myj je przed spożyciem!

 

Kiszonki

Idealne źródło witamin i naturalnych probiotyków, które wzmacniają i polepszają pracę naszych jelit! Kiszona kapusta, ogórki, czy buraki to dopiero początek! Czy wiesz, że można kupić również kiszone marchewki, czy pomidory?

 

Mrożonki

To, co mrożone jak najbardziej może znaleźć się w naszym menu. Już coraz większa ilość producentów przygotowuje zdrowe mrożonki (bez dodatku siarczanów). Są to warzywa zebrane w czasie ich największej ilości składników odżywczych i zamrożone. To nie tylko oszczędność czasu (bardzo szybkie w przygotowaniu), pieniędzy (nie wyrzucamy, ale jak nie spożyjemy całości, to po prostu chowamy do zamrażarnika), a także gwarancja zdrowia.

 

Produkty marynowane/ zawekowane

Latem przygotowywaliśmy warzywa i owoce w słoiki, by móc cieszyć się ich smakiem zimą i jesienią. To doskonały czas na przetwory, które zwiększają i czynią bardziej kreatywną i różnorodną naszą dietę. Nic tylko z roku na rok przygotowywać!

 

264

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *