Jak odchudzić świąteczne dania?

To pytanie zadaje sobie chyba każdy będący na diecie… bo czyż nie chciałoby się wszystkiego, co na stole spróbować bez zwiększenia masy ciała po okresie świątecznym? Każdy z nas wie, że to niełatwe. Wynika to nie tylko z braku silnej woli, czy zbyt dużych porcjach, ale również z tego, że dania wigilijne po prostu… są ciężkostrawne oraz wysokokaloryczne (panierki na rybach, grzyby, barszcz zabielany…) W tym wpisie pokażę, że bez robienia rewolucji na stole (bo jednak święta, to święta) możesz odchudzić nieco wigilijne dania!

 

Barszcz z uszkami

Tradycyjna potrawa w wielu domach, która “otwiera” wigilijną kolację. Czy wiesz, że barszcz zabielany z 4 uszkami to aż 200 kcal? Jak go odchudzić? Ano zrezygnuj z zabielania (lub ewentualnie śmietanę zamień na jogurt) oraz podaj z mniejszą ilością uszek (lub zupełnie bez). Wtedy to wigilijne danie może mieć nawet o 100kcal mniej w 1 szklance!

 

Zupa grzybowa

Czyli kolejna tradycyjna zupa. Dodając do niej makaron lub kluski oraz zabielając śmietanką możesz uzyskać danie wnoszące 200- 300kcal. Jak więc odchudzić? Zrezygnuj z zabielania, przygotuj zupę bez makaronu (spokojnie się najesz, bo przecież w czasie wigilii zjesz jeszcze wiele innych dań). Efekt – 30- 50kcal! Da się? Ano da się!

Pierogi z kapustą i grzybami

Niby w miarę zdrowe danie, bo przecież zawiera kiszoną kapustę, a zewsząd słyszysz, że jest ona zdrowa! Ale uważaj! Grzyby, choć niskokaloryczne, mogą być ciężkostrawne! Ponadto to, w jaki sposób je przygotujesz również ma znaczenie – gotowane dodadzą Ci zdrowia, ale podsmażane i okraszana tłuszczykiem już nie! Zwróć również uwagę na mąkę, z jakiej przygotowujesz danie! Jeśli będzie to mąka pełnoziarnista lub chociaż zastosujesz metodę 50:50 mieszając mąkę pszenną 500 z 2000 – podniesiesz jej walory zdrowotne i smakowe! Wprowadzając te niewielkie zmiany możesz zaoszczędzić na 4 pierogach ok. 200kcal!

 

Dania rybne

Wigilia bez ryb, jak mawiają niektórzy, to nie wigilia. Muszą być! Ale nikt nie powiedział, że każda z ryb musi zawierać panierkę oraz że śledź musi być w oleju!

  • karpia (z racji tego, że to już z natury tłusta ryba) przygotuj nie w panierce (w 100g ok. 200kcal), a w galarecie (w 100g 136 kcal) lub zapiekanego w piekarniku z ziołami (w 100g 147 kcal)
  • śledzie przygotuj w formie sałatki, marynowane (w 100g 104kcal), w śmietanie 12% (w 100g 96kcal), a nie w oleju (w 100g aż 300kcal!)
  • przygotowując rybę po grecku zamień panierkę na zapiekanie w piekarniku – zaoszczędzisz 100kcal

 

Kapusta z grochem, czy grzybami?

Oba rozwiązania są zdrowe. Niemniej ze względu na to, iż groch jest ciężkostrawny, a na stole jest wiele innych potraw również trudnych dla naszego przewodu pokarmowego – warto wybrać kapustę z grzybami. Oszczędzasz w 3 łyżkach 80kcal!

 

Kutia oraz makiełki

Makiełki to zdecydowanie moje ulubione danie – bez nich wigilia na pewno nie jest tak smaczna! Niemniej oba dania zawierają nie tylko mąkę/ pszenicę, ale także miód, mak oraz bakalie – można więc “popłynąć” z kalorycznością i to bardzo! 1 porcja to nawet 300kcal, dlatego danie to potraktuj jako… deser na koniec! Bardzo mała porcja zasyci po innych daniach wigilijnych, a niepowtarzalny smak pozostanie 🙂

 

Makowiec

Ciasto, które niejednego może pogrążyć! W 100g to aż 350kcal, a chwała temu, kto zatrzymał się na 1 kawałku! I tu znów zasada umiaru będzie najważniejsza! Nawet na diecie możesz skosztować tego przysmaku, ale się nim nie objadaj. Niech 1 kawałek wystarczy – są też inne rzeczy do spróbowania!

 

Kompot z suszu czy zupa owocowa?

Oba rozwiązania jak najbardziej na tak! Duża porcja błonnika, który usprawnia pracę przewodu pokarmowego, składniki mineralne oraz witaminy, a także przeciwnowotworowe polifenole.

 

I na koniec dania mączne

Pierogi, krokiety i tym podobne dania można odchudzić i wprowadzić dodatkową wartość odżywczą w postaci witamin, jeśli tylko zdecydujemy się na zmianę mąki! Ten drobny zabieg i wybór mąki wyższego typu (1800 lub 2000) spowoduje, że wprowadzamy więcej błonnika, wit. z gr. B oraz węglowodanów złożonych dających sytość! Spróbuj!

410

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *