Jak kupić zdrowy jogurt?

Jogurt nie zawsze musi być zdrowy! I teraz przecierasz pewnie oczy ze zdziwienia – no jak? Przecież skoro wszędzie trąbią o tym, że jogurty są zdrowe, to wprowadzanie ich do codziennego menu to prawidłowe działanie. Otóż nie zawsze! I o tym jest poniższy post!

 

Co powinien zawierać jogurt?

Im krótszy skład, tym lepiej. Tak naprawdę, aby powstał jogurt wystarczy połączenie mleka z żywymi kulturami bakterii jogurtowych i to już wystarczy do tego, by zaszła fermentacja. I tu warto zwrócić uwagę jeszcze na jeden bardzo ważny aspekt rodzaj, szczep i ilość bakterii, jakie dodane są w jogurcie. Najbardziej pożądane to: Lactobacillus bulgaricus oraz Streptococcus thermophilus. 

Niestety mało jest takich właśnie produktów na naszych sklepowych półkach. Najczęściej można znaleźć w nich dodatek mleka w proszku, białka mleka oraz cukier. Po co? To głownie “wina” nas, konsumentów. Część osób kupujących tego typu produkty wymaga, by miały one konsystencję kremową, nie rozwarstwiały się, czy też były pozbawione charakterystycznego nieco kwaśnego smaku.

 

Jak to wygląda w praktyce?

Niestety w praktyce również nie jest tak kolorowo. a rynku niewiele jest jogurtów godnych uwagi. Warto skład sprawdzić na: https://czytajsklad.com/jogurt-naturalny/  oraz https://czytajsklad.com/t/jogurty/

Bardzo fajne zestawienie (kawał dobrej roboty!) znalazłam też na: http://www.konsumentalista.pl/jogurty-naturalne/

Co to znaczy probiotyczny? Czy nie każdy jogurt taki jest?

Niestety nie. Aby jogurt mógł tak naprawdę stać się probiotycznym (bo czasem niestety producenci wprowadzają nas w błąd!) powinny się w nim znajdować bakterie jogurtowe o udowodnionym naukowo działaniu probiotycznym. Potrzebne są więc podane na opakowaniu 3 informacje: gatunek, rodzaj, szczep bakterii. Udowodnione naukowo działanie wzmacniające odporność oraz polepszające pracę jelit mają: Lactobacillus acidophilus La-5Bifidobacterium lactis BB-12Bifidobacterium lactis DN-173010. 

 

Jogurty owocowe

Niestety na rynku póki co nie znalazłam takiego, który mogłabym z czystym sumieniem polecić. To w większości ulepek cukrowy z dodatkiem bardzo małej ilości konkretnego owocu, barwników (np. czerwona marchew, burak), białek mleka, skrobi. Polecam więc zrobić taki jogurt samodzielnie – kupując jogurt naturalny z dobrym składem i łącząc go z ulubionymi owocami (w formie puree lub pokrojonej). Mniam!

Kupuj więc świadomie. Czytaj skład. I ciesz się pełnią zdrowia oraz bogactwem witamin!

 

386

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *