Dieta seniora – czyli żyj długo, zdrowo i szczęśliwie

Nasi kochani seniorzy – babcie i dziadkowie – obchodzą swoje święta. Są to szczególne osoby w naszym życiu – opiekowały się nami, rozpieszczały, wychowywały, uczyły piec i majsterkować, zawsze miały czas na zabawę, czy powiedzenie mądrej historyjki. Z tego też względu przyszedł wreszcie czas, bym im za to PODZIĘKOWAĆ! I zatroszczyć się o to, by żyli długo, zdrowo i szczęśliwie! Jak? Przeczytaj artykuł o ogólnych zasadach żywienia, podsuń dziadkom, zastosuj lub robiąc im prezent kup coś… zdrowego i odpowiedniego 🙂 Do dzieła!

 

Dieta seniora niestety często jest standardowa, przewidywalna, mało urozmaicona. Wynika to nie tylko z przyzwyczajeń do poszczególnych grup produktów, ale także ze zdolności finansowych, czy choćby faktu, że nie zawsze zakupy robią oni sami – gdy ktoś je za nich wykonuje – kupuje “standardy”, bo tak szybciej. Dodatkowo w organizmie wraz z wiekiem zachodzi wiele zmian fizjologicznych, które uniemożliwiają spożywanie niektórych grup produktów (np. problemy z uzębieniem, niewłaściwe działanie układu moczowego, czy problemy z sensoryką). Organizm domaga się jednak dużej porcji witamin i składników mineralnych, aby prawidłowo funkcjonować i należy dostarczyć ich w odpowiedni, bezpieczny sposób. Nie jest to wcale trudne. Wystarczy na co dzień stosować ogólne zasady żywienia:

  • Urozmaicenie to podstawa! Im więcej grup produktów spożywamy, tym lepiej dla naszego organizmu, gdyż dostarczamy mu różnych komponentów witamin i składników mineralnych. W związku z tym zalecam nie tylko kupowanie odmiennych produktów niż do tej pory, nieco kreatywności w kuchni, ale przede wszystkim (i tu zadanie dla wnucząt!) kupowanie przy każdych zakupach produktu firmy lub rodzaju, którego nie znamy. Może to być jogurt, którego nigdy nie próbowaliśmy, czy też np. nieznany do tej pory owoc. Dzięki temu baza się powiększy, a my będziemy czerpać przyjemność z poznawania nowego źródła witamin!
  • Produkty wysokobłonnikowe, które wspomagają pracę jelit to bardzo duża pomoc dla nas. Nie powinniśmy z nich rezygnować, tylko umiejętnie stosować. Jeśli np. chleb razowy jest zbyt twardy – namoczmy, kaszę gotujmy nieco dłużej, a makaron – jedzmy z zupą, a będzie miękciejszy!
  • Nabiał – źródło Ca! Jedak to nie tylko mleko, ale sięgnijmy też po jogurty, maślanki, sery, czy kefiry – zawierają one bakterie, które wspomagają pracę naszego układu pokarmowego.
  • Ograniczenie spożywania soli, cukru oraz tłuszczów zwierzęcych. Fizjologia organizmu uległa zmianie, stąd też niektóre składniki dotychczasowej diety bardziej mu szkodzą, niż pomagają. Sól zamień na przyprawy (z wyjątkiem ostrych), cukier na miód czy agawę, a tłuszcze zwierzęce na roślinne.
  • Unikanie potraw ciężkostrawnych – eliminujemy więc takie techniki kulinarne, jak obsmażanie. Niech zakróluje gotowanie na parze, czy w wodzie, duszenie, próżenie, zapiekanie w piekarniku. Nasz żołądek nam za to podziękuje!
  • Warzywa i owoce spożywamy codziennie! To bardzo istotne, gdyż są one bogatym źródłem witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów. Ze względu na to, iż część z nich jest twarda i uciążliwa do spożycia, zalecam stosowanie ich w formie koktajli, czy surówek oraz zup kremów!
  • Ryby w diecie – ze względu na to, iż są bogatym źródłem kwasów omega, ale także witaminy D, której przyswajalność wraz z wiekiem maleje, a która wpływa nie tylko na stan naszej skóry, ale także nasz humor!
  • 2x w tygodniu rośliny strączkowe – zawierają fitoestrogeny, które zmniejszają dolegliwości związane z menopauzą, zmniejszają poziom cholesterolu oraz wspomagają pracę serca.
  • Zwiększenie spożycia płynów – Woda to podstawowy nośnik umożliwiający prawidłowe funkcjonowanie każdej komórki naszego organizmu. Powinniśmy więc spożywać min. 2l/ dziennie. Wodę mineralną można urozmaicić herbatkami np. ziołowymi. Nie zaleca się wypijania powyżej 2 szklanek kawy, czy czarnej mocnej herbaty- gdyż działają dodatkowo odwadniająco.
  • Ograniczenie spożycia alkoholu – nie tylko to dodatkowa kaloryczność, ale i wchodzi w interakcje z lekami, upośledzając ich działanie.
  • Aktywność fizyczna – występować powinna w miarę możliwości jak najczęściej. Niech to będzie spacer z wnukami, wyjście do znajomych, czy na zakupy lub na potańcówkę!
  • Pamiętaj, że leki mogą współdziałać z żywnością i ziołami! Zawsze najpierw sprawdź!

 

A teraz kilka rad dla wnuków – bierzcie, praktykujcie, testujcie!

  • Podczas swoich zakupów pomyśl też o swoich dziadkach! Kup za każdym razem coś nowego, niech spróbują! Może akurat stanie się to ich ulubionym daniem 🙂
  • Zabierz dziadka i babcie na spacer! Sport to zdrowie 🙂 A świeże powietrze dobrze im zrobi!
  • Zamiast kolejnych czekoladek, które babcia i tak da Ci przy kolejnej wizycie – kup owoce! Do tego blender i będzie idealnie! Czas na koktajle, które są bombą witaminową!
  • Zrób wykwitną kolację dla dziadków! Zadbaj o wystrój stołu, estetykę podania! Wszystko ma znaczenie! Zobaczysz, na pewno to docenią!
  • Zrób prawdziwy kosz zdrowia zamiast kolejnych nieprzydatnych prezentów! Kup te produkty, na które dziadkowie nie są w stanie sobie pozwolić, a na pewno dobrze je wykorzystają!

 

507

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *