Co pić latem?

O ile z regularnym jedzeniem potrafimy sobie jako tako poradzić, z piciem zawsze jest trudniej. Dzieje się tak dlatego, że pijemy… głównie wtedy, gdy poczujemy pragnienie, a to duży błąd! Gdy pragnienie się pojawia odwodnienie naszego organizmu wynosi już 5-10%, co wpływa na procesy myślowe, poziom zmęczenia, koncentrację.

Co więc pić, kiedy na dworze gorąco? Czy sok to dobry pomysł? Czy woda smakowa to idealne rozwiązanie, jeśli nie lubisz “zwykłej” wody mineralnej?

 

Zapożyczona grafika, z której często korzystam prowadząc wykłady dla dzieci w szkołach! Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta! Otóż wydaje nam się bardzo często, że sok, gazowane napoje, energetyki, czy (o zgrozo!) wody smakowe to też idealne rozwiązanie! Niestety nie! Nie tylko zawierają bardzo duże ilości cukru (co widzisz powyżej), ale zaryzykowałabym nawet stwierdzeniem, że traktować możemy je jako posiłek- fanaberię. Każdy bowiem z tych napoi ma wpływ na dodatek kaloryczności do Twojego dziennego menu (a rzadko kiedy zatrzymujemy się tylko na 1 szklance).

 

Co więc pić?

Oczywiście zwycięzcą rankingu będzie woda! Nawadnia, pozwala na najaktywniejszą pracę komórek naszego organizmu, a także ma wpływ na regulację procesów metabolicznych. Jeśli nadal masz problem z jej piciem – przeczytaj artykuł: http://marzenakasprzak.pl/blog/woda-sposoby-na-regularne-spozywanie

Jeśli nie lubisz smaku wody (bo i takie osoby są!) polecam dodanie do niej świeżych owoców (np. sezonowe maliny, truskawki czy cytrusy) oraz świeżych ziół (standardowa mięta, melisa czy trochę bardziej mniej znane rumianek, bazylia). Jest to o wiele lepsza wersja niż woda smakowa gotowa do kupienia w sklepie (sam zobacz, ile w niej cukru!)

Kolejnym produktem, który mogę polecić do picia, ale w kontrolowanych ilościach – to kompoty, o które często pytacie. A więc odpowiedź – tak, można je pić, niemniej polecam, aby była to max. 1 szklanka/ dzień oraz o odpowiednim składzie (posłodzić można przecież owocami, a nie cukrem 🙂

Soki – oczywiście też możemy pić, ale zasada taka sama, jak kompoty – a więc 1 szklanka dziennie. Bardzo ważny jest tu również skład (kupuj soki bez dodatków cukru, czy syropu glukozowo- fruktozowego).

 

Czego nie pić?

Oczywiście napojów gazowanych, w których roi się od cukru! Tak naprawdę to taki ulepek cukrowy, który niestety jest również bardzo kaloryczny (a o tym często nie myślimy!)

Energetyków oraz izotoników (zawsze powtarzam, że coś co ma nienaturalny niebieski kolor mnie nie przekonuje). To sama chemia! Poza tym energetyki skutecznie zmieniają i zaburzają pracę serca – i tu uwaga! Nie musisz pić ich codziennie, by miało to wpływ na Twoje serce! Już 1 wypity w ciągu życia energetyk ma na to wpływ – dlatego jeśli sam je spożywasz, albo widzisz, że ktoś z Twoich znajomych jest ich fanem – grzecznie wytłumacz mu jakie to ma znaczenie dla organizmu.

Alkoholi – to nie tylko określona kaloryczność (piwo to nawet 200 kcal!), ale podniesienie poziomu glukozy, który wzrasta bardzo szybko, jak po zjedzeniu batonika! Jedynym, który nie ma takiego działania to wódka, no ale… pijemy ją zawsze z sokiem, czy gazowanym napojem – a to po raz kolejny błąd!

437

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *