Dlaczego “ciemny” a nie “jasny” chleb?

Wyobraź sobie: piekarnia, przepięknie pachnący chleb z chrupiącą skórką w Twoich rękach – masz ochotę zjeść go całego. A teraz STOP! Pomyśl sobie, czy w ręku masz białe pieczywo, czy jednak “ciemny” chleb? O tym, dlaczego lepiej wybierać “ciemne” pieczywo – poniżej!

 

  • im ciemniejsze pieczywo, tym mniejsze przetworzenie mąki, z jakiej zostało przygotowane. Najlepiej wybierać więc chleb z mąki pszennej pełnoziarnistej/ żytniej/ orkiszowej/ z innych mąk powyżej typu 1800, zamiast zwykłego pszennego (typ 450). Jest to chleb po prostu zdrowszy!
  • ciemniejsze pieczywo zawiera większą ilość błonnika pokarmowego – przyczynia się on nie tylko do regulacji trawienia, ale także do “wymiatania” jak miotełka zbędnych treści pokarmowych z jelit
  • im jaśniejsza mąka (jasne pieczywo), tym mniejsza ilość witamin z gr. B oraz składników mineralnych
  • ciemniejsze pieczywo to niższy indeks glikemiczny – idealne więc dla osób mających podwyższony poziom glukozy. Po zjedzeniu jasnej kromki szybciej poczujemy się głodni, a co a tym idzie – szybciej sięgniemy po posiłek lub przekąskę.
  • większa sytość po spożyciu takiej samej ilości ciemniejszego pieczywa, aniżeli jasnego – wynika to z tego, że ciemny chleb to węglowodany złożone, jasny zaś – proste

Sprawa jest zatem prosta! O ile nie chorujesz na jednostki chorobowe, które eliminują spożywanie “ciemnego” pieczywa (jak wrzody żołądka, choroby jelit), staraj się jak najczęściej wybierać pieczywo pełnoziarniste, aniżeli jasne pszenne. Wyjdzie Ci to na zdrowie 🙂

626

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *