5 błędów na diecie

Chcesz schudnąć, ale nie wiesz jak. Zaczynasz więc buszowanie po Internecie (a jak!), sprawdzasz, czytasz i zaczynasz żywieniową batalię. Jednak tygodnie mijają, a efektów nie widać? Dlaczego? Zobacz, jakie jest 5 błędów, które popełniasz będąc na diecie!

 

Głodzenie się

Niestety jest to bardzo częsty i… bardzo głupi pomysł na odchudzanie. Szczególnie, jeśli przeczytaliśmy, iż natychmiastowo możemy schudnąć dużą ilość kilogramów. Ale czy to na pewno prawda? Polecam Ci mój tekst dla Bonavity w tej sprawie: http://bonavita.pl/glodowka-lecznicza-oczyszczajaca-dieta-glodowa-efekty-glodowki

 

Pomijanie posiłków

Niby wiemy, że powinniśmy spożywać 5 posiłków… Niby wiemy, że regularność i jedzenie co ok. 3h jest racjonalne. Wiemy, ale czy na pewno stosujemy? W gabinecie bardzo często podczas wywiadów żywieniowych słyszę od Was, że nie jecie np. śniadania, albo zupełnie pomijacie kolacje, bo wydaje się Wam, że dzięki temu kaloryczność całego dnia będzie mniejsza. W teorii- tak rzeczywiście będzie. W praktyce- niestety bardzo często wiąże się to z:

  • Przekąskami wieczornymi- nie jem kolacji, ale ciastka już tak. Takim zabiegiem jeszcze bardziej zwiększamy kaloryczność, a także rozregulowujemy metabolizm. Poza tym, poprzez to, że zazwyczaj są to przekąski albo słodkie, albo słone- możemy zaburzać rytm snu i przez to rano budzić się mniej wypoczęci.
  • Spożywaniem bardzo dużego kolejnego posiłku. Skoro już zrezygnowaliśmy np. ze śniadania- wydaje nam się, że możemy spożyć kolejny posiłek o podwójnej objętości. Zapominamy jednak, że nasz przewód pokarmowy zupełnie nie jest przygotowany na ten zabieg. I albo nie jest w stanie spożyć tak dużego posiłku, albo, co równie prawdowopodobne, nadwyżkę odłoży w formie tkanki tłuszczowej.
  • Nasz organizm nieprzyzwyczajony do deficytowej i niedostatecznej dla jego potrzeb (bardzo często poniżej PPM- podstawowej przemiany materii) odkłada sobie jeszcze większe ilości tkanki tłuszczowej niż w przypadku odżywania na diecie redukcyjnej (gdzie zazwyczaj planowana redukcja to ok. 500kcal).

Tylko jeden mały cukiereczek…

O tym zapominamy najczęściej! Każdy cukierek/ batonik/ paluszek/ owoc- to tak naprawdę wg nomenklatury dietetycznej- oddzielny posiłek! Jeśli więc naprawdę chcemy osiągnąć sukces na diecie- zaprzestańmy spożywania produktów pomiędzy posiłkami. Aby sprawdzić, czy mamy z tym problem- zapisujmy każdy, nawet najmniejszy produkt, jaki spożywamy w ciągu standardowego dnia i zabieg ten powtarzajmy przez tydzień. Na koniec sprawdźmy- ile było tych produktów i jaka jest ich kaloryczność. Prawda, że nawet jeden cukierek robi różnicę?

Brak spożywania wody

Dobrze skomponowana dieta redukcyjna opierająca się na racjonalnym sposobie odżywiania zakłada zwiększoną ilość błonnika w menu (wprowadzamy więcej produktów pełnoziarnistych, kasz, warzyw i owoców). Błonnik, aby mógł prawidłowo spełniać swoją rolę potrzebuje… wody! Jeśli więc spożywamy jej niedostateczne ilości (wiem, że bardzo często mamy z tym problemy), postarajmy się o zmianę w tym aspekcie! Dzięki temu nie tylko błonnik będzie mógł lepiej działać i nasza masa ciała będzie się zmniejszała, ale i komórki naszego ciała będą lepiej nawodnione, co wpłynie na kondycję włosów/ skóry/ paznokci, a także pracę mózgu i wydolność w trakcie ćwiczeń.

 

Ja wiem lepiej…

Zdecydowałeś się pójść po poradę do dietetyka i otrzymałeś rozpisaną dietę. Ale co to? Tyle jedzenia? O nie! Na pewno nie będę używał takich ilości (1 łyżeczka) tłuszczu do sałatki, czy też nie zjem takiej ilości kaszy (połowa w zupełności wystarczy)… bo przecież wiem lepiej! Wiem, że wydaje Wam się, że w przygotowanej i przeliczonej dobrze diecie jedzenia jest ogrom! Ale kochani- wcale nie wynika to z tego, że prowadzący Was dietetyk nie chciał, byście osiągnęli określone rezultaty i a tylko i wyłącznie z tego, że my Polacy spożywamy po prostu niedostateczne ilości produktów spożywczych, rekompensując zdrowe i wartościowe surowce słodyczami. Jeśli więc otrzymałeś menu- bez konsultacji ze specjalistą- nie zmniejszaj sobie określonych surowców, gdyż na pewno będzie to miało wpływ na efekty Twojej diety (bez obecności tłuszczu nie uwolnią się niektóre witaminy). Zaufaj swojemu specjaliście!

 

603

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *